Beginnen met hardlopen; wat heb je nodig?

Onze beste tips zodat je op een verantwoorde en leuke manier kunt starten met hardlopen én het volhoudt!
Wat heb je nodig om te beginnen met hardlopen?

1. Goede hardloopschoenen

Kies voor schoenen die speciaal zijn ontwikkeld voor het hardlopen. Deze schoenen hebben de juiste demping en beschermen je gewrichten. Laat je adviseren in een speciaalzaak waar ze een ‘voetpaspoort’ maken. Zo krijg je een schoen op maat en loopadvies.

2.  Ventilerende kleding

Zorg voor ventilerende kleding. Hardlopen in een waterdicht jasje is geen goed idee. Dan blijft al het zweet aan je lichaam plakken en krijg je het sneller koud. Een compressiebroek is prijzig (vanaf €80,-), maar erg prettig, omdat het de doorbloeding in je (been/bil)spieren stimuleert en voldoende warmte geeft in de wintermaanden.

3. Een goed trainingsschema

Een goede opbouw van je trainingen is de sleutel naar succes. Wanneer je te snel begint en teveel van jezelf vraagt, raak je geblesseerd en haak je af. Start je met hardlopen? Begin dan met een trainingsschema dat hardlopen en wandelen met elkaar afwisselt: minuutje hardlopen, minuutje wandelen etc. Hiervoor zijn veel verschillende trainingsschema’s en apps te vinden op het internet. Een zeer toegankelijk trainingsschema is van Evy; om in 10 weken 30 minuten, of 5 km achter elkaar te kunnen hardlopen. Dit is tegenwoordig compleet verwerkt in de ‘hardlopen met Evy’ app, maar je kunt ook de losse mp3-tjes downloaden en deze op je telefoon zetten. Een andere veelgebruikte app is Runkeeper. Deze app houdt precies bij waar en hoe snel je hebt gelopen. Ook de Nike+ Running App is zeer populair. Deze app heeft vergelijkbare functies als Runkeeper, maar voegt er nog een spelelement aan toe. Zo kun je nieuwe levels openen wanneer je meer kilometers hebt gelopen.

4. Een sporthorloge

Met een sporthorloge kun je precies bijhouden hoe lang je hebt getraind, wat je hartslag is, hoeveel calorieën je hebt verbrand, de afstand etc. Sporthorloges vind je in verschillende vormen, maten en prijzen. In principe is het zo dat hoe duurder het horloge is, hoe meer geavanceerde functies het horloge heeft. Zo heb je horloges die alleen de hartslag, tijd en calorieverbruik meten. Maar je hebt ook horloges die een activiteitenmeter hebben, werken op GPS en te koppelen zijn aan app’s op je telefoon. Bedenk waarvoor je het horloge wilt gebruiken en of je iets hebt aan de verschillende opties en apps die erop zitten. Of dat je genoeg hebt aan een minder uitgebreid en goedkoper model.

Conclusies

  • Goed schoeisel en kleding zijn de basis.
  • Start nooit zomaar, maar train volgens een plan (trainingsschema).
  • Loop je zelfstandig? Gebruik een app. Dat is niet alleen veiliger, maar ook leuker.
  • Train altijd pijnvrij en neem tussen elke training minimaal 1 dag rust.
  • Een sporthorloge werkt motiverend en is zeker voor de meer ervaren hardloper een must om te hebben.

Veel succes!

 

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

18 + 4 =