Wil je beginnen met hardlopen? Goed idee! Rennen kan overal, op elk moment van de dag en je hebt er niet veel voor nodig. Hardlopen zorgt voor sterke botten, een topconditie én een gezond brein. We weten inmiddels dat we goede schoenen nodig hebben, en een trainingsschema. Maar heb je ook al aan onderstaande zaken gedacht?

Hardloopsokken

Slechte sokken kunnen een goede schoen verpesten. Katoenen sokken houden namelijk vocht vast, wat schuren en blaren kan veroorzaken. Dus je schoen kan nog zo lekker zitten, met de verkeerde sok loop je alsnog niet lekker. Voorkom dit en draag speciale hardloopsokken.

Sportbeha voor de dames

Onmisbaar voor de dames: een goed passende sportbeha! Zelfs voor vrouwen met een kleine cupmaat. Voorkom blijvende schade van het borstweefsel en zorg voor de juiste ondersteuning. Probeer verschillende modellen en eventueel een maatje groter en kleiner. Om er zeker van te zijn dat alles goed op zijn plek blijft, kun je een paar keer flink op en neer springen in de paskamer.

Warming up en cooling down

Stuif er niet gelijk vandoor, maar start altijd met het opwarmen van je lichaam: wandel 5 minuten stevig door en zorg dat je hartslag omhoog gaat. Eventueel kun je wat dynamische stretches toevoegen, zoals (zijwaartse) lunges, squats en knieheffen. Ben je klaar met trainen? Stop niet abrupt met rennen, maar wandel een paar minuten zodat je hartslag rustig kan zakken en afvalstoffen afgevoerd kunnen worden.

Tempo

De meeste mensen starten te hard en lopen zichzelf daarmee voorbij. Zo wordt hardlopen afzien en kun je er niet van genieten. Oplossing: ga voor een rustig tempo. Niet ‘hardlopen’, maar joggen. Houd de snelheid zo laag dat je nog een gesprek zou kunnen voeren, happen naar adem is niet de bedoeling.

Loopmaatje

Ga jij altijd alleen, maar vind je dat eigenlijk een beetje saai? Zoek dan een trainingsmaatje met ongeveer hetzelfde niveau. Samen trainen is leuker, veiliger en motiverend!

Veiligheid

Ben jij je bewust van je veiligheid? Loop je graag in afgelegen (bosrijke) gebieden, ga dan samen met je maatje op pad, of neem je telefoon mee. Is het nog/al donker tijdens je training? Denk er dan aan dat je slecht zichtbaar bent voor ander verkeer, met name voor automobilisten. Draag dus altijd een lampje en een reflectiehesje.

Heel veel succes en loopplezier gewenst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

twintig − achttien =