Als leidinggevende moet je alles kunnen. Je moet je weg weten in cijfers, rapportages en grafieken, je moet de inhoud van je product of dienst begrijpen, je vertegenwoordigt je team in de buitenwereld en je bent verantwoordelijk voor het functioneren van je mensen. Je bent tegelijkertijd controller, inhoudsdeskundige, verkoper, ambassadeur, onderhandelaar, selecteur, arbeidsjurist en coach. En dan vergeten we voor het gemak nog even dat je vanuit al deze verantwoordelijkheden ongetwijfeld heel veel vergadert. Waarschijnlijk ontbreekt het je aan de tijd om al deze rollen goed te vervullen. Je zult dus soms moeten kiezen waar je de nadruk op legt.

Wij willen je inspireren om je tijd zoveel mogelijk in je mensen te steken. Om je psychologische kennis en vaardigheden te versterken. Omdat een investering in je mensen een hoog rendement oplevert. Sterke en bevlogen mensen presteren beter, verzuimen minder, gaan minder snel weg, werken effectiever samen en zijn in staat om het organisatie- en afdelingsbelang boven dat van henzelf te stellen. Allemaal resultaten waar jij toch al op moest sturen toch? En het allerleukste? Sterke mensen nemen jou werk uit handen. Als jij investeert in je mensen wordt je eigen werk gemakkelijker, leuker en effectiever. Wij durven te stellen dat de beste leidinggevende een psycholoog is of in elk geval psychologische kennis heeft en toepast.

Bevlogen leiders sturen op betekenis

Een belangrijke voorwaarde voor bevlogenheid is het gevoel dat je werk betekenis heeft. Als je als leider stuurt op betekenis heb je een duidelijke visie op de toekomst van je vak, werk of afdeling. Je weet jou medewerkers enthousiast te maken om hun bijdrage hieraan te leveren door verbinding te maken tussen de visie en missie van de organisatie en de bijdrage van je medewerker hieraan. Het effect is dat medewerkers het gevoel hebben mee te werken aan iets belangrijks en groters dan henzelf.

Maar hoe doe je dat dan? Niets is zo saai en weinig inspirerend als een PowerPoint gevuld met doelen, actiepunten en cijfers. Soms moet het, maar het is niet de beste manier om betekenis te geven aan het werk dat jullie gezamenlijk doen. Ga op zoek naar een verhaal of metafoor dat verwoordt wat jij met je team wil bereiken of wat jij met je team wilt uitstralen. Het juiste verhaal zal je teamleden inspireren om de richting op te lopen die jij voor ogen hebt én zal hun bevlogenheid vergroten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

negentien + 1 =