Een beetje vet hebben, kan eigenlijk helemaal geen kwaad. Wil je toch graag wat vet kwijt, om wat voor reden dan ook? Dan ga je misschien heel enthousiast van start met buikspieroefeningen. Niet verkeerd natuurlijk, maar je buikvet zal er niet door slinken. Met behulp van oefeningen versterk je namelijk wel je spieren, maar verbrand je niet het vet dat er bovenop ligt, helaas!

Vetpercentage

Je vetpercentage is het percentage van je totale gewicht dat uit vet bestaat. Dit kun je bij benadering meten met bijvoorbeeld een huidplooimeting. Hoe hoog dat percentage is, dat is bij een actieve levensstijl en gezond gewicht meestal niet van belang. Maar we gebruiken de term om uit te leggen welke invloed het heeft op je buikspieren. Twee personen met hetzelfde vetpercentage kunnen er toch totaal verschillend uitzien: waar je vet vasthoudt is namelijk per persoon verschillend. De een zal wat meer buikvet hebben, de ander wat meer vet op de billen. Wanneer je (op een gezonde, geleidelijke manier) afvalt, raak je over je hele lichaam vet kwijt. Je kunt niet plaatselijk vet verbranden. Ook de plek waar je als eerste afvalt, heb je niet voor het kiezen. De een raakt als eerste vet kwijt op de buik, de ander zal het merken in het gezicht of aan de borsten. Om het vet op je buik te verminderen, zul je dus je volledige vetpercentage moeten verlagen.

Zichtbaar

Je buikspieren trainen is zeker niet overbodig: wanneer je een sterke core wil, zul je ook met je rechte, schuine en dieperliggende buikspieren aan de gang moeten. Blijf de oefeningen dus vooral doen, maar dan om sterker te worden. Zijn je spieren wat ‘dikker’ geworden door de training, dan zullen ze bij een lager vetpercentage ook beter zichtbaar zijn.

Buikvet verminderen: echt nodig?

Vet is opgeslagen als reserve over het hele lichaam. Buikvet is het meest problematische vet: het kan rond de organen gaan zitten en zorgt voor orgaanvervetting. Dit laat de organen, met name de lever, minder goed werken. Het zorgt voor een hogere kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en verschillende vormen van kanker. Oog je slank, dan nog kun je te veel vet rond de organen hebben en dezelfde gezondheidsrisico’s lopen. Meestal is dit het geval bij (zeer) inactieve mensen. Een gezond gewicht hebben, maar toch te veel vet rond de organen vasthouden, wordt TOFI genoemd: thin on the outside, fat on the inside.

Wat je dan wel kunt doen?

Wil je van je buikvet af? Realiseer je dan dat er niet één duidelijke aanpak is: elk mens is anders, én het is een kwestie van geduld. Neem de volgende tips in acht:

  • Beperk stress en ga ontspannen door het leven. Door stress is de aanmaak van cortisol verhoogd, wat ervoor zorgt dat je vet op je buik vasthoudt. Spanning verminderen heeft dus prioriteit wanneer je veel stress ervaart.
  • Zorg voor voldoende slaap. Onderzoek wijst uit dat een slaaptekort overgewicht in de hand werkt. De ghreline-leptinebalans raakt verstoord en dit zijn de hormonen die je hongergevoel reguleren: van te weinig slapen krijg je dus trek en daardoor eet je al snel te veel. Daarnaast verhoogt een slaaptekort de cortisolaanmaak.
  • Tot slot: zorg voor een gezond voedingspatroon en voldoende sport en beweging. Dit helpt beter dan welke buikspieroefening dan ook!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

vijftien − 1 =