Gezond eten en veel sporten: deze combinatie wordt nog steeds gezien als de gouden sleutel naar een fit en gezond leven. Maar er is nog één missing link: voldoende slapen. Want (niet) slapen heeft een belangrijke invloed op hoe je je voelt, maar ook op je trainingen en sportprestaties.

Herstel

Wanneer je slaapt vindt er in je brein een proces van reiniging en reorganisatie plaats. Maar niet alleen je hersenen herstellen in de nacht: ook je lichaam is bezig met aansterken en onderhoud. In onze diepe slaapfase wordt in het brein groeihormoon aangemaakt: HGH, human growth hormone. Dit stimuleert de lever om het hormoon IGF-1 te produceren, wat verantwoordelijk is voor de opbouw en het herstel van spieren, botten en ander weefsel.Wanneer je traint, ‘beschadig’ je je spieren, met als doel dat ze zichzelf herstellen en versterken. Zo word je bijvoorbeeld steeds iets sterker of sneller. Slaap je niet voldoende, dat komt je lichaam niet toe aan het nachtelijk herstelproces. Je zult dus merken dat je minder snel bijgekomen bent van je training, langer moe blijft en meer spierpijn ervaart.

8 uur per nacht

Een incidentele slechte nacht geeft weinig problemen, want daar kom je vlot van bij. Het wordt pas problematisch wanneer je structureel te weinig slaapt. En dat is al sneller dan je denkt. Met zes uur per nacht loop je op lange termijn al een serieus slaaptekort op, wat invloed heeft op je totale functioneren. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die twee weken maar zes uur per nacht slapen, net zo slecht presteren als mensen die een nacht hebben doorgehaald. Er werd getest op cognitieve vaardigheden en op reactiesnelheid. Het meest problematisch hiervan was dat de proefpersonen aangaven zich prima te voelen met slechts zes uur slaap. Ze realiseerden zich dus niet hoe ‘erg’ ze eraan toe waren. Maar na tien korte nachten waren ze er even beroerd aan toe als iemand die twee dagen achter elkaar was opgebleven. Slaap je te weinig, dan is je reactiesnelheid dus net zo goed als van iemand die een hele nacht is opgebleven. Je kunt je voorstellen wat je vooruitgang zal zijn wanneer je wél je acht uur per nacht haalt.

Pak je slaap!

Kortom, te weinig slapen zorgt ervoor dat je slechter herstelt na je trainingen. Daarnaast is je reactievermogen trager, waardoor anticiperen moeilijker is. Wil je optimaal profiteren van je trainingen, dan is het dus zinvol om aandacht te besteden aan beter slapen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

vier × vier =