Wanneer je druk bent met familie, werk en andere zaken die meer prioriteit hebben, dan kan het zo zijn dat sporten erbij inschiet. Maar sporten is niet de enige manier om fit en gezond te blijven: wanneer je maar voldoende beweegt gedurende de dag, is het heus niet erg als je een paar weken of maanden niet aan trainen toe komt.

Matig intensief bewegen

Onder matig intensieve beweging verstaan we lopen, rustig fietsen, tuinieren, het huishouden doen of een rustige yogasessie. Met name wandelen en staan bepalen een belangrijk deel van de dagelijkse beweging. Nederlanders zitten buitensporig veel, en deze inactiviteit heeft zijn weerslag op de gezondheid van veel mensen. Zit je meer dan 11 uur per dag (met een 8-urige werkdag en ’s avonds op de bank zitten, ben je er zo), dan is je kans op vroegtijdig overlijden 40% hoger dan voor mensen die slechts 4 uur per dag zitten. Zitten beperkt namelijk het gebruik van je been- en bilspieren, en juist deze spieren zijn belangrijk bij de verwerking van vetten en suikers in het lichaam. Vertragen die processen door inactiviteit, dan verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en het ontwikkelen van diabetes. Matig intensief bewegen is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je fit en vitaal blijft.

Intensief sporten

Sporten heeft talloze voordelen. Afhankelijk van de training verbetert het je uithoudingsvermogen, zorgt het voor meer spiermassa, helpt het zowel je mentale als fysieke gezondheid op peil te houden en speelt het een belangrijke rol in het sociale leven van veel mensen. Bepaalde doelen kun je simpelweg niet bereiken zonder sport. Maar hoe groot deze voordelen ook zijn: een uurtje trainen in de avond is geen compensatie voor een hele dag zitten.

Het een of het ander?

Móet je – met het spreekwoordelijke mes op de keel – kiezen tussen het één of het ander, geef dan voorlopig prioriteit aan matig intensief bewegen. Streef naar 10.000 stappen per dag. Wanneer je dan weer tijd hebt voor sport, neem je twee tot drie keer per week een kracht- en/of cardiotraining in je schema op. Vergeet niet om dan weer rustig op te bouwen, eventueel onder begeleiding van een professionele trainer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

twintig − 2 =