Regelmatig sporten leidt zo nu en dan tot behoorlijke spierpijn. Vervelend, maar je ontkomt er niet aan. Kan spierpijn kwaad, en wat kun je eraan doen?

Wat is spierpijn?

Spierpijn en -stijfheid waar je een paar dagen na je training last van krijgt, wordt delayed onset muscle soreness genoemd. Het is bijvoorbeeld de pijn in je billen en benen enkele dagen na een flinke squatsessie (waardoor je moeilijk beweegt en loopt als een pinguïn). Deze spierpijn begint 24 tot 48 uur na je training en kan een paar dagen aanhouden.

Compensatie van schade

Zowel getrainde als ongetrainde mensen ervaren spierpijn. Het ontstaat wanneer je een ongebruikelijke beweging maakt, of als de belasting hoger is dan je lichaam gewend is. Tijdens de training lopen je spieren ‘schade’ in de vorm van haarscheurtjes op. Het lichaam repareert dit door te herstellen en te compenseren. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat het lichaam steeds iets sterker wordt en meer belasting aan kan. Kortom, het is onvermijdelijke schade en het kan in principe geen kwaad.

Rust

Het is belangrijk om de trainingsprikkel geleidelijk te laten toenemen. Te zwaar trainen kan leiden tot overbelasting (en blessures). Het is dan ook niet nodig om na elke training spierpijn te ervaren. Om steeds wat sterker en fitter te worden, is rust noodzakelijk. Er is zonder herstel namelijk geen progressie mogelijk. Je kunt uitgaan van ongeveer 48 uur rusttijd voordat je weer dezelfde spieren kunt belasten.

Optimaal herstellen

Je kunt een paar dingen doen om goed te herstellen van spierpijn, of om onnodig hevige pijn te voorkomen:

  • Voldoende rust houden
  • Warming-up en cooling down
  • Gezonde voeding
  • Voldoende drinken
  • Genoeg slapen

Het is belangrijk om altijd een goede warming-up en cooling-down te doen. Werk met een zorgvuldig opgesteld trainingsschema, om ervoor te zorgen dat de belasting niet te hoog maar zeker ook niet te laag is.

Eet gezond, en zorg voor voldoende vitaminen, mineralen en eiwitten om je lichaam te voorzien van de juiste bouwstoffen. Drink voldoende water, zowel tijdens je training als erna. En tot slot: slaap voldoende. Tijdens je nachtrust maak je namelijk hormonen aan die zorgen voor het herstel van lichaamsweefsels.

Kom in beweging

Ervaar je veel spierpijn? Dan is het juist goed om in beweging te komen. Maak tijd voor een rustige wandeling of fietstocht op lage intensiteit. Matig intensief bewegen stimuleert de doorbloeding en warmt de spieren op, waardoor ze minder pijnlijk worden.

Let op: bij abnormaal hevige of langdurige spierpijn kan er meer aan de hand zijn. Neem dan contact op met je huisarts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

1 × een =