Je wil voor jezelf beginnen of een nieuwe weg inslaan in je carrière. Maar hoe pak je dat aan? De mooiste kansen komen vaak binnen via je netwerk. Als je met iets nieuws begint, zal je zo’n netwerk dus moeten opbouwen. Daarmee helpen we je in drie stappen op weg.

Gebruik je huidige netwerk

Gelukkig hoef je nooit helemaal met niets te beginnen. Zelfs als je een compleet nieuwe start maakt, vormen je huidige of voormalige collega’s en je privécontacten al een netwerk. Vertel dus zeker in je omgeving wat je plannen zijn en durf mensen te vragen of ze misschien nuttige contactpersonen of andere informatie voor je hebben.

De kracht van online

Stap 2 bij het opbouwen van een zakelijk netwerk is je online aanwezigheid. Volg op social media mensen voor en met wie je zou willen werken, maar ook mensen die hetzelfde doen als jij – je concurrenten dus. Zie het maar als concullega’s: behalve concurreren kunnen jullie ook van elkaar leren en samen sterker staan. Sluit je daarnaast zeker aan bij voor jouw vakgebied relevante groepen en doe actief mee aan discussies.

Let op: dat wil niet zeggen dat je alleen maar voortdurend je virtuele visitekaartje moet afgeven. Jezelf steeds maar verkopen gaat anderen al snel tegenstaan. Beter is het om kennis te delen. Als je oprecht probeert een waardevolle bijdrage te leveren, bouw je een gunfactor op waardoor anderen op hun beurt geneigd zijn om jou verder te helpen. Misschien kunnen jullie zelfs een samenwerking aangaan. Bovendien laat je door je kennis te delen zien wat je weet en bouw je een zogenaamde expertstatus op.

Behalve een solide en consistente aanwezigheid op social media is het ook goed om je eigen website te hebben, waar je je precies kunt profileren zoals jij wilt. Je zou bijvoorbeeld een vakblog kunnen opzetten. Voor genoeg verkeer naar je website zorg je er door middel van zoekmachineoptimalisatie voor dat Google je goed weet te vinden. Ook kun je af en toe een gastblog voor een andere website schrijven, met daarin een link naar jouw website.

Good old IRL

Hoe groot de kracht van online ook is, contacten IRL (in real life) zijn zeker niet achterhaald. Uit persoonlijke ontmoetingen tijdens netwerkbijeenkomsten, workshops, congressen, seminars en borrels kunnen hele mooie dingen voortkomen. Zorg dan ook dat je altijd je visitekaartjes bij je hebt.

Maar ook hier zijn een visitekaartje en een snelle elevator pitch niet genoeg. Probeer zeker niet alleen te praten, maar ook te luisteren en te bedenken of jij de ander ergens mee zou kunnen helpen. En kom je iemand tegen met wie je iets denkt te kunnen opbouwen, dan laat je natuurlijk de follow-up niet achterwege. Volg diegene op social media en leg direct contact via DM, mail of een telefoontje. Wie weet wat eruit voortkomt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

19 − 8 =