De zomervakanties zijn voorbij; we gaan weer aan het werk en pakken onze sportroutine op. Wil je beginnen met sporten, maar weet je niet goed hoe? Wij helpen je vooruit. De hele maand september staat in het teken van Back on track, oftewel: (weer) beginnen met bewegen en sporten.

Wanneer we aan onze fitheid en conditie willen werken, denken we vaak gelijk aan meer sporten. Maar wist je dat het veel zinvoller is om te beginnen met voldoende bewegen gedurende de dag? Hiermee bedoelen we regelmatig opstaan uit je stoel, lopen, traplopen, fietsen en andere activiteiten waarbij je matig intensief in beweging bent.

Sitting is killing

In een dag zitten 1440 minuten: daarvan ben je er ongeveer 960 wakker. Beweeg je een uur tijdens je training, dan zit je alsnog 900 minuten per dag stil. En helaas tellen die allemaal op als negatief saldo. Maar waarom is dat dan zo slecht? Lekker zitten of liggen voelt toch goed? Helaas: wat goed voelt, is niet altijd het beste voor je lijf. Er wordt steeds meer bekend over de negatieve gevolgen van sedentair gedrag (alle passieve activiteiten waarbij je ligt of zit). Het is schadelijk voor je bloedcirculatie en stofwisseling, en dit zorgt op den duur voor een verhoogde kans op onder andere overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.

Meer bewegen is beter

Maar waar doe je dan goed aan? Volgens de Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad is ‘bewegen goed, meer bewegen beter’. Het advies luidt is om per dag minimaal een half uur matig intensief te bewegen (en daarbij nog 2 keer per week te sporten). Bovendien is het goed om elk uur even in actie te komen, dus staan en (trap)lopen. Hier moet je vooral aan denken wanneer je veel zit. Maak ‘meer bewegen’ meetbaar door een bepaald aantal stappen per dag te zetten. Voor gezonde, normaal belastbare volwassenen is 10.000 stappen per dag een haalbaar streven.

Tips om meer te bewegen

  • Draag een stappenteller of sporthorloge, of gebruik een stappenteller-app op je telefoon. Zo kun je bijhouden hoeveel je per dag beweegt.
  • Kom tijdens je woon-werkverkeer in actie: parkeer je auto wat verder weg zodat je een stukje kunt wandelen, stap een halte eerder uit de bus, of pak de fiets.
  • Grijp elke gelegenheid aan om even te lopen: een kop koffie halen op een andere verdieping, je collega persoonlijk wat vragen in plaats van een mail te sturen of even naar de wc aan de andere kant van het gebouw.
  • Las een uurtje staand werken of vergaderen in.
  • Maak tijdens je lunchpauze een wandeling.
  • Werk je thuis? Sta regelmatig op om een klein klusje in het huishouden te doen: even een wasje in de machine doen bijvoorbeeld.
  • Ga na het avondeten nog even de deur uit, in plaats van gelijk voor de televisie te gaan zitten. Maak een korte avondwandeling van een half uurtje, of pak de fiets voor een blokje om.

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

1 + 13 =