Krachttraining, het is nooit ‘uit’ geweest, maar momenteel is het populairder dan ooit. En terecht, want er zitten veel voordelen aan! Toch heerst er nog een vooroordeel over krachttraining: dat het voor brede mannen en vrouwen is, en dat je als ‘normaal mens’ niets te zoeken hebt in het krachthonk. Maar is dat wel zo?

Wat is het eigenlijk?

Onder krachttraining verstaan we alle vormen van trainen waarbij je sterker wordt door middel van werken tegen weerstand. Dit kunnen allerlei soorten bewegingen zijn: tillen, duwen, trekken of werpen. Doordat je lichaam zich steeds een beetje aan de belasting aanpast, worden je spieren, pezen en skelet steeds sterker. Er zijn meer manieren om aan krachttraining te doen, dan alleen halters optillen. Denk bijvoorbeeld aan pilates en yoga, circuittrainingen en functionele fitness, en sporten zoals atletiek en klimmen.

Doelen

Krachttraining kun je inzetten voor verschillende doelen, bijvoorbeeld:

  • Makkelijker kunnen tillen (van kinderen, spullen of mensen, denk aan patiënten)
  • Minder rugpijn ervaren gedurende de dag
  • Blessures voorkomen of herstellen
  • Verminderen van kans op vallen door betere coördinatie en balans
  • Makkelijker op gewicht blijven, afvallen of juist aankomen
  • Klachtenvrij kunnen wandelen
  • Botontkalking remmen of voorkomen
  • Hypermobiliteitsklachten verminderen
  • Algemene gezondheid verbeteren (bloeddruk verlagen, insulinehuishouding verbeteren, hart en bloedvaten gezond houden)

Hoe begin je?

Met krachttraining beginnen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Natuurlijk kun je een trainer vragen om een schema op maat op te stellen en daarmee aan de slag gaan in de fitnessruimte van de sportschool. Maar je kunt ook groepslesjes volgen: deze zijn vaak laagdrempelig en geschikt voor beginners. Geef bij de docenten aan dat je voor het eerst komt, dan houden ze daar rekening mee. Voorbeelden van groepslessen met een krachttrainingselement zijn BodyPump en small group fitness, maar denk ook aan pilates of concepten als Curves en Milon Cirkel.

Je behaalt het beste resultaat als je minimaal twee keer per week tijd maakt voor krachttraining, en dit blijft volhouden. Beter je leven lang enkele keren per week, dan slechts een paar maanden superfanatiek elke dag: de kans is groot dat je in het laatste geval snel weer stopt, of overtraind of gedemotiveerd raakt. Het succes van krachttraining wordt bepaald door continuïteit. Zoek een activiteit die je leuk vindt, dat is de sleutel tot succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

17 + 10 =