Met stevige tred makkelijk een trap oplopen, fietsen zonder buiten adem te raken, een sprintje trekken voor de bus of lekker met je kinderen voetballen: allemaal momenten in het dagelijks leven waarbij het fijn is om fit te zijn. Voldoende matig intensief bewegen gedurende de dag legt de basis. Maar vul dit bij voorkeur aan met zwaar intensieve beweging, zodat je hart, vaten en longen gezond blijven en je conditie op peil blijft. Onder ‘zwaar intensief bewegen’ verstaan we cardiotraining.

Wat is cardiotraining?

Een uitgebreide uitleg vind je in een eerder artikel van ons, maar we vatten het nog een keer kort samen: met cardiotraining bedoelen we sporten waarbij je een beroep doet op je uithoudingsvermogen. Je traint daarmee je ‘conditie’. Door deze vorm van trainen worden je hart en longen steeds beter in het rondpompen van zuurstof naar je spieren – om energie vrij te maken – zodat je in beweging kunt blijven.

Verschillende manieren

Er zijn verschillende manieren om je conditie op peil te brengen. Hardlopen is een populaire keuze, maar met de cardio-apparaten op de sportschool kom je ook een heel eind. Probeer eens de crosstrainer, stairmaster (traploopmachine) of het roeiapparaat. Meestal hebben deze machines genoeg voorgeprogrammeerde cardio-workouts. Toets je leeftijd, gewicht en doel in, en trainen maar! Is de sportschool niet jouw ding, dan zijn er genoeg andere sporten waarbij je je conditie traint, zoals zwemmen, skaten of wielrennen. Inspiratie opdoen? Lees dan eens ons blog daarover.

Begin simpel

Sporten hoeft niet duur te zijn; met lopen of fietsen kom je al een heel eind. Daarvoor heb je geen luxe spullen of een sportschoolabonnement nodig. Ben je een absolute beginner, dan is twee à drie keer per week wandelen op stevige snelheid of lekker doortrappen op je (stads)fiets ook prima. Zolang je hartslag maar omhoog gaat en je een beetje begint te zweten. Probeer het minimaal 20 minuten vol te houden om er een effectieve work-out van te maken. Houd je dat een aantal maanden vol, dan kun je eens een andere vorm van trainen proberen. Denk eraan: bouw altijd rustig op, zorg voor voldoende herstel en train met regelmaat. Ook bij cardiotraining is continuïteit belangrijk. En: zorg er ook bij deze trainingen voor dat je er plezier in hebt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

twee × 3 =