Er kan een moment komen dat je het als zzp’er niet meer in je eentje redt. Meestal is dat een goed teken: je bedrijf loopt lekker en je hebt meer dan genoeg werk. Wat is dan je volgende stap? Personeel aannemen is een van de mogelijkheden, maar wel een beslissing die je niet zomaar neemt. We zetten enkele overwegingen voor je op een rij over het wel of niet aannemen van personeel.

Wanneer is personeel een goed idee?

Ten eerste is het belangrijk om je te realiseren dat personeel niet altijd de oplossing is als je verdrinkt in het werk. Er zijn enkele voorwaarden waaraan jij en de drukte moeten voldoen om die te kunnen oplossen met personeel.

Ten eerste moet het gaan om taken die je kunt uitbesteden. Als je bijvoorbeeld workshops geeft waarbij mensen betalen om naar jou persoonlijk te komen luisteren, is dat niet over te dragen aan een ander. Maar misschien kun je wel iemand inhuren om je correspondentie en administratie voor je te doen. Des te meer tijd heb jij om workshops te geven.

Daarnaast moet je ook willen en kunnen delegeren. Als je zo’n control freak bent dat je al het werk dat je uitbesteedt aan personeel alsnog zelf gaat nalopen en verbeteren, weegt de tijdswinst die overblijft misschien niet op tegen de kosten.

Als je personeel in vaste dienst gaat nemen, moet er bovendien op vaste basis genoeg werk zijn, niet alleen op piekmomenten. Is dat niet het geval, dan kun je beter kiezen voor stagiairs, uitzendkrachten, freelancers of tijdelijke contracten.

Voordelen van personeel

Als je bovenstaande punten kunt bevestigen, kan het hebben van personeel zeker voordelen opleveren. Hierbij kun je denken aan:

  • Groei van je bedrijf; in omzet, maar bijvoorbeeld ook in naamsbekendheid.
  • De mogelijkheid om zelf weer te gaan doen wat je het beste en liefste doet – of misschien wel meer vrije tijd.
  • Een beter resultaat als je mensen inhuurt voor taken die je tot nu toe zelf deed, maar waarin je niet echt goed was.

Nadelen van personeel

Daartegenover staat dat aan het in dienst nemen van personeel best wat haken en ogen zitten:

  • Goed personeel vinden, inwerken en begeleiden kost tijd.
  • Je administratie wordt ingewikkelder en dat kost ook extra tijd. Eventueel kun je hiervoor een administratiekantoor inschakelen.
  • Personeel in vaste dienst vormt een vaste kostenpost, wat een belasting kan vormen als het tijdelijk minder goed loopt.
  • Je krijgt te maken met risico’s als werknemers die ziek of zwanger zijn en doorbetaald moeten worden. Er bestaan wel verzekeringen waarmee je deze risico’s (deels) kunt afdekken.
  • Je moet rekening gaan houden met arbeidsvoorwaarden en andere wet- en regelgeving rondom personeel.

Op basis van deze afwegingen kun je zelf het beste bepalen of het voor jou een goed idee is om personeel aan te nemen. Het blijft een hele stap, maar als je zorgvuldig op een rij zet wat personeel jou kost en oplevert aan tijd en geld, weet je precies waaraan je begint. Is de conclusie positief, dan is het een kwestie van de sprong wagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

7 + 14 =