Zoals je al eerder kon lezen, is ‘bewegen goed, meer bewegen beter’. Dan denk je misschien gelijk aan sporten en trainen. Maar wist je dat er meer manieren van bewegen zijn dan alleen lopen en sporten? Want bewegen hoeft niet gelijk inspannend en intensief te zijn. Ontspannende beweging breng je lichaam en geest tot rust en vermindert stress, gecombineerd met de fysieke voordelen die het met zich meebrengt. Want we bewegen niet alleen voor ons lijf, maar ook voor ons hoofd. Onder ontspannende beweging verstaan we mindful work-outs als yoga en tai chi, maar ook mindful wandelen of meditatie in beweging.

Stress verminderen

Meditatie en mindfulness zijn helend voor het (gestreste) brein. De hersenstructuur verandert op een positieve manier: de gebieden die ons helpen met stress om te gaan nemen in omvang toe en het gebied dat onze angsten aanstuurt neemt in omvang af. Deelnemers aan mindfulnesstrainingen geven aan dat ze stress beter aankunnen en er beter van herstellen, meer zelfcompassie ervaren en minder angst, piekeren en stress ervaren. Mindfulness en mediteren kun je uitstekend combineren met rustige beweging, bijvoorbeeld in de vorm van wandelmeditatie of mindful wandelen.

Beter slapen

Mindful wandelen helpt je niet alleen mentaal sterker in je schoenen te staan, het verbetert ook je nachtrust. Rustig bewegen helpt je namelijk beter in- en doorslapen. Door te wandelen remt de aanmaak van cortisol en neem de aanmaak van dopamine en serotonine toe (gelukshormonen). Serotonine is van belang voor de productie van het slaaphormoon melatonine: rustig bewegen stimuleert zo dus ook beter slapen.

Tai chi en yoga

Ook tai chi en yoga zijn vormen van ontspannende beweging die zowel een heilzaam effect op het lichaam als op de geest hebben. Het voordeel van deze bewegingsvormen is dat je tijdens de les al je aandacht en focus nodig hebt voor de bewegingen. Je bent volkomen in het ‘nu’ en hebt geen tijd om te piekeren over wat er is gebeurd, of wat nog kan komen. Merk je dat de yogales behoorlijk wat inspanning van je vraagt, en wil je juist wat meer tot rust komen? Dan is yin yoga een geschikte vorm voor jou: je zit of ligt vier à vijf minuten in dezelfde houding waarmee je de spieren tot rust brengt, maar het bindweefsel oprekt. Doordat je de tijd hebt om de houding goed aan te voelen, raak je niet opgejaagd en blijft je hartslag laag. Deze vorm van yoga is daarom bij uitstek geschikt voor mensen die (veel) stress ervaren.

Meer bewegen, meer ontspanning

Deze vorm van bewegen opnemen in je trainingsschema kan voelen als ‘nog een verplichting’, terwijl het doel juist is om zowel fysiek als mentaal stress te verminderen. Maak er dus niet een te grote taak van, maar probeer het natuurlijk in je agenda te integreren: bijvoorbeeld een paar yoga-oefeningen doen na je training, lekker wandelen tijdens of na je werk, of ontspannen het weekend beginnen of afsluiten met een yogales. Het kan een fijne manier zijn om te ‘acclimatiseren’ na je werk en de spanning van de dag even los te laten: doe wanneer je thuiskomt een korte serie oefeningen van 20 minuten, of maak een mindful wandeling van een half uurtje. Nogmaals, probeer je hartslag laag te houden en de nadruk te leggen op het vinden van rust en ontspanning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

vijf × 3 =