Afvallen: het blijft een moeizaam onderwerp. Bijna de helft van de Nederlanders is te dik, ondanks het enorme aanbod aan diëten en mogelijkheden om te sporten en te bewegen. Gewicht verliezen is veel complexer dan slechts minder eten en meer bewegen. Er spelen allerlei mentale, sociale en lichamelijke oorzaken mee waardoor afslanken wordt bemoeilijkt. Op de vraag of sporten de beste manier is om af te vallen valt dan ook geen simpel antwoord te geven. Het is niet zwart-wit, maar een combinatie van verschillende factoren.

Nee

Alleen maar sporten is geen goede manier om af te vallen, om verschillende redenen:

  • Het calorieverbruik van sporten wordt overschat: slechts een beperkte hoeveelheid van de energie die je dagelijks verbruikt, komt van je training.
  • Sporten is geen betrouwbare vaste factor: op sommige dagen verbruik je niet zoveel energie als op andere dagen. Simpelweg omdat je je training overslaat, of omdat je minder lang of intensief aan de gang gaat. Bovendien haken veel mensen af met dagelijks trainen, wat logisch is. Elke dag sporten, dat houdt bijna niemand vol.
  • Uit onderzoek blijkt dat mensen die veel sporten minder gaan bewegen gedurende de dag. Ze compenseren hun sportgedrag door hun NEAT te verlagen (NEAT = Non-exercise activity thermogenesis, de energie die wordt verbruikt voor alle activiteiten behalve slapen, eten of sporten/trainen). Zo verbruik je onderaan de streep dus nog steeds niet meer energie dan er binnenkomt.

Ja

Maar het antwoord heeft, zoals aangekondigd, nog een andere kant:

  • Krachttraining laat je spiermassa toenemen. Dit helpt bij het verliezen van vet, omdat je energieverbruik in rust hoger wordt. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt. Dus sporten kan wel degelijk helpen bij afslanken.

Energieverbruik

Je lichaam verbruikt energie voor drie dingen:

  • Basaalmetabolisme (alle processen die je in leven houden)
  • Verbranding van voeding
  • Alle activiteiten die je uitvoert (bewegen én sporten)

De laatste categorie bestaat voor het grootste gedeelte uit NEAT, dus algemene activiteiten die je gedurende de dag onderneemt. Het blijkt dat slanke mensen een hogere NEAT-score hebben dan mensen met overgewicht.

Conclusie

Het is dus – wanneer je wil afvallen – zeker zinvol om meer te bewegen gedurende de dag, en zo je NEAT te verhogen. Denk daarbij aan wandelen, fietsen, het huishouden doen en zo min mogelijk zitten. Daarbij is sporten goed voor de toename van de spiermassa en verbetering van je conditie, dus neem dat ook zeker op in je beweegschema. Een gezond gewicht bereiken en behouden blijft een kwestie van werken op alle gebieden: voeding, bewegen, sporten én mentaal goed in je vel zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

een × 4 =