Heb jij besloten om met yoga te beginnen? Dan kom je er waarschijnlijk snel achter dat er veel verschillende soorten zijn. Waarmee begin je? Wat zijn de verschillen? Wat zijn de voor- en nadelen? En vooral: welk soort yoga past bij jou? Wij gaan je helpen!

Geen definitief antwoord

Yogascholen vaak verschillende soorten yoga aan. Dat komt goed uit, want de kans is groot dat er meerdere lessen bij je passen. Je kunt de keuze laten afhangen van waar je behoefte aan hebt, maar ook van je humeur. Deze factoren zijn natuurlijk niet constant. Wanneer je bijvoorbeeld een drukke week hebt gehad waarin je al veel hebt gesport, wil je op zondagochtend waarschijnlijk niet nog een intensieve yogales volgen. Maar heb je de hele week nog geen tijd gehad om intensief te bewegen, dan heb je misschien juist wel behoefte aan een les met meer pit. Switchen is prima: kijk waar je zin in hebt en wat die dag bij jou past.

Je hoeft geen slangenmens te zijn

Voordat je je gaat verdiepen in de verschillende yogavormen is het belangrijk dat je begrijpt dat yoga voor iedereen is! Elke vorm van yoga is toegankelijk voor alle deelnemers. Je vergroot je flexibiliteit op eigen niveau. Het gaat erom dat jij de strekking voelt, niet om de perfecte eindhouding. Iedereen volgt zijn eigen weg en zit voor zichzelf op de mat.

Vandaag kies ik voor …

Om te kunnen kiezen waar je zin in hebt vandaag, zetten wij zeven yogavormen voor je op een rij:

  • Hatha
    Deze vorm van yoga wordt gezien als een algemene basis en is daarom een mooie gelegenheid voor je eerste kennismaking met de sport. Hatha bevat allerlei statische en dynamische houdingen gecombineerd met ademhalingstechnieken uit verschillende yogadisciplines. Kracht én flexibiliteit worden allebei getraind.
  • Yin
    Bij yin yoga probeer je je spieren voor een lange tijd in een bepaalde houding te laten rusten. Je traint vooral de flexibiliteit van je bindweefsel. Door rustig door te blijven ademen kun je steeds dieper in de houding zakken en loslaten.
  • Power
    Als je een intensief uurtje wilt, kies dan voor power yoga. De verschillende houdingen worden in hoog tempo achter elkaar uitgevoerd, waarbij er vooral een beroep wordt gedaan op kracht.
  • Bikram
    Wil je anderhalf uur in een kamer van 40°C yoga beoefenen? Dat kan! Tijdens bikram yoga worden er 26 houdingen uitgevoerd waarbij je je hele lichaam op kracht én flexibiliteit traint. Deze yogadiscipline reinigt en ontgift het lichaam en heeft een positief effect op het ademhalingssysteem en de bloedcirculatie.
  • Ashtanga
    Ashtanga yoga bestaat uit een serie actieve fysieke houdingen. De reeks houdingen voer je synchroon uit met je ademhaling. De bewegingen lopen vloeiend in elkaar over in een bepaalde volgorde. Deze vorm van yoga is intensief en doet een beroep op kracht, flexibiliteit en conditie.
  • Kundalini
    Deze vorm is meer gericht op het diepgaande (geestelijke en spirituele) aspect van yoga. Krachtige ademhalings- en meditatieoefeningen staan centraal en worden gecombineerd met dynamische lichaamsoefeningen. Kundalini yoga helpt om stress te verminderen en tot rust te komen.
  • Restorative
    Deze les kies je als je even helemaal tot rust wilt komen. Restorative yoga kalmeert het zenuwstelsel en leert je in ontspanning en overgave te luisteren naar lichaam en geest. Je verblijft lang in liggende houdingen waarin je mediatief de rust en stilte in jezelf opzoekt door je lichaam zo comfortabel mogelijk te laten rusten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

acht + negen =