Wil je je conditie verbeteren? Dan denk je misschien gelijk aan hardlopen. Maar deze sport is niet voor iedereen de beste manier om aan zijn of haar conditie te werken: dit kan te maken hebben met je lichaamsbouw, lichaamsgewicht, belastbaarheid, blessures of simpelweg omdat je hardlopen niet leuk vindt. Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om toch je uithoudingsvermogen te verbeteren.

Fietsen

Fietsen is de meest toegankelijke sport: iedereen heeft wel een stalen ros in de schuur staan. Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Voor langere afstanden kun je met een toerfiets op stap gaan, in de bossen kom je goed vooruit op een mountainbike en voor de snelheidsduivels bestaan er natuurlijk racefietsen. Fietsen heeft geen impact: er is geen ‘klap’ te verwerken, waardoor je gewrichten gespaard blijven. Het nadeel is wel dat je skelet achter blijft bij de kracht van je spieren. Fietsen maakt je namelijk wel sterker en fitter, maar de botdichtheid neemt alleen toe wanneer een impactmoment is. Het is dus altijd verstandig om fietsen te combineren met krachttraining.

Skaten

Inlineskaten vraagt wat doorzettingsvermogen wanneer je net begint: het zal een paar uur duren voor je de slag te pakken hebt, kunt remmen én soepel door de bochten komt. Maar wanneer je dat lukt, dan ervaar je een enorm gevoel van vrijheid. Nederland is namelijk zeer geschikt als skateland: de fietspaden zijn goed, er zijn weinig heuvels en het verkeer is relatief veilig. Skaten verbetert je uithoudingsvermogen, maar tegelijkertijd train je je benen, buik en billen. Doordat je vooruit glijdt is de impact op je gewrichten minimaal. De sport is dan ook zeer geschikt voor mensen met bijvoorbeeld knieklachten.

Nordic walking

Met Nordic walking zit je eigenlijk tussen wandelen en hardlopen in. De laatste jaren neemt de populariteit van de sport wat af, wellicht omdat je mensen de stokken zag gebruiken als wandelstok (zonder de juiste techniek) en het hierdoor een suf imago keeg. De techniek van de sport vraagt wat oefening, maar als je die eenmaal onder de knie hebt, zul je merken dat je met Nordic Walking een behoorlijke snelheid kunt maken, maar minder impact ervaart dan met hardlopen. Je hart en longen gaan harder werken en daarnaast train je er, in tegenstelling tot hardlopen, ook nog eens je bovenlichaam en rompspieren mee.

Wil je met deze sport beginnen, zoek dan een goede instructeur die je de juiste techniek aanleert.

Steppen

“Op de step, op de step, ik ben zo blij dat ik hem heb…” Wim Sonneveld zong wat wij een beetje vergeten zijn: steppen maakt blij! Met een step zoef je door het Nederlandse landschap terwijl je lekker aan het sporten bent. De beweging traint je bovenbeenspieren, maar vooral je billen. Daarbij ga je bijna zo hard als een fietser, dus je ziet ook nog eens wat van je omgeving. Ook met steppen heb je geen impact op je gewrichten, terwijl je wel aan je conditie en spieruithoudingsvermogen werkt. Ben je een skiër? Dan is steppen een prima manier om buiten het seizoen om je conditie en kracht te behouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

drie + zeventien =