Veel mensen hebben zo hun ideeën over een stuk rennen in de buitenlucht. Sommige vooroordelen kunnen we als fabels bestempelen (en dus ontkrachten). Na het lezen van dit artikel trek jij vanavond nog je sportoutfit aan om een sprintje te trekken.

1: “Hardlopen leidt tot knieblessures…”

Dat je knieën sneller slijten door de klappen op de grond, is een populaire opvatting. Een wetenschappelijk onderzoek laat zien dat hardlopers minder vaak artritis in hun knieën ontwikkelen dan wandelaars. Daarnaast zou er sowieso geen bewijs zijn dat je knieën sneller slijten door hardlopen. Praktijkervaring leert juist dat je lichaam door regelmatig hard te lopen bestendigheid tegen schokbelasting ontwikkelt. Ongetraind te vaak of te lange afstanden lopen leidt wel tot blessures. Bouw je training dus altijd rustig op.

2: “Hardlopen is saai…”

Als je hardlopen saai vindt, loop je waarschijnlijk iedere week in je uppie hetzelfde rondje met dezelfde afspeellijst. Je kunt het voor jezelf net zo leuk maken als je zelf wilt. Om te beginnen: maak het haalbaar voor jezelf. Een onrealistische snelheid of afstand is demotiverend: je beleeft er geen plezier aan en de kans is groot dat het niet lukt. Daag jezelf uit met behulp van verschillende haalbare doelen. Loop verschillende routes, geniet van de mooie natuur of juist van een bruisende stad, varieer met verschillende intervallen, loop de ene keer mét iemand en de andere keer alleen, luister verschillende afspeellijsten en ga rond verschillende tijden om te genieten van de zonsopgang of -ondergang.

3: “Met slecht weer kan ik niet gaan…”

Om een nat pak te voorkomen kun je aan het begin van de week of op de dag zelf het weer checken en – indien mogelijk – je planning aanpassen. Maar een beetje motregen of een kleine bui kan ook heerlijk zijn. Goede hardloopkleding voor verschillende weersomstandigheden vormen de juiste voorbereiding en dus een motivatie om altijd te kunnen gaan. Geniet van de frisse wind, de warme zon of de mooie vorst. Mocht je er echt niet van houden, dan kun je ook best een dagje binnen trainen.

4: “Mijn conditie is niet goed genoeg…”

Iedere hardloper is ergens begonnen. Je bent niet duurzaam efficiënt bezig als je gelijk 10 kilometer gaat hardlopen binnen een zo snel mogelijke tijd. Je bent veel beter bezig als je je doelen realistisch opbouwt. Kortom, je conditie is áltijd goed genoeg, maar pas je training aan op je eigen niveau.

5: “Ik heb geen energie om te gaan…”

Soms denken we dat we geen energie hebben waardoor we liever lui op de bank blijven liggen. Maar hierdoor blijft je energiepeil juist laag en blijf je hangen in ongezonde vermoeidheid. Stap uit deze neerwaartse spiraal en trek je hardloopoutfit aan. Bij hardlopen komen de hormonen endorfine, serotonine en dopamine vrij. Deze zorgen voor een plezierig en gelukkig gevoel. Cortisol – het stresshormoon – raakt juist verlaagd. Je hoeft geen uren op pad te gaan, een halfuurtje is al goed genoeg.

1 reactie

  1. Ik heb 30 jaar hard gelopen. 3 marathons, en 110 km hardlopen per week. Op een gegeven moment, hamstring blessure zweepslag. Na behandeling, weer gelopen. Toen definitief gestopt. Nu doe ik snelwandelen, met m’n hond. Perfect voor m’n conditie. Heerlijk is het, beleef er heel veel plezier aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

zeventien + 4 =