Veel zitten: we maken ons er allemaal schuldig aan, en bijna iedereen weet inmiddels ook wel dat het schadelijk is voor je gezondheid. Heb jij nog wat extra motivatie nodig om meer in actie te komen en minder te zitten? Besef dan dat veel tijd op een stoel doorbrengen niet erg goed is voor de spieren in je billen. Er bestaat zelfs een term voor een platte bips veroorzaakt door veel zitten: de Kantoorkont.

Onnodig veel rust

Niet iedereen die veel tijd doorbrengt in een stoel heeft meteen een plat achterwerk. Maar veel zitten doet in ieder geval niets positiefs voor je bips, behalve je rust geven wanneer je het nodig hebt. Of je een platte kont krijgt van veel zitten, dat is afhankelijk van hoe lang en hoeveel je zit op een dag, en wat voor training je daarnaast doet.

Bilspieren

De billen bestaan uit meerdere spieren, waarvan de gluteus maximus de grootste is (je hebt er twee, in elke bil één). De grote bilspier zorgt onder andere voor stabilisatie van je lichaam wanneer je staat. Een belangrijke beweging waarbij de gluteus maximus in actie komt is strekking van je heupen, dus opstaan vanuit zitten of een kniebuiging (denk aan de squat!). Maar ook bij wandelen, traplopen en tillen worden je grote bilspieren in actie gezet.

Krijg je platte billen van veel zitten?

Wanneer je regelmatig sedentair gedrag (passief zitten, of liggen) vertoont, bijvoorbeeld bij een baan op kantoor, achter de kassa of als chauffeur, dan zijn je bilspieren constant in ontspanning. Ze komen namelijk pas in actie bij beweging, dus: staan, lopen of kniebuigingen maken. En in het geval van spiermassa geldt: use it or lose it. Zitten zorgt bovendien voor onvoldoende doorbloeding van je bilspieren, waardoor het weefsel een zuurstoftekort oploopt. Hierdoor kunnen de spieren niet goed worden onderhouden. Op lange termijn kan dit leiden tot het verlies van spiermassa: een Kantoorkont.

Het nadeel van zwakke billen

De spierafname in je bips kan leiden tot de volgende klachten:

  • Verminderde kracht bij bijvoorbeeld tillen en traplopen
  • Rugpijn
  • Pijn in billen of heupen
  • Blessures bij het sporten

Oplossing

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen tegen platte, slappe billen. Probeer in ieder geval gedurende de dag zo min mogelijk te zitten en veel te bewegen (vooral traplopen is een boost voor je achterwerk!) Heb je een zittende baan, kom dan in ieder geval elk uur even uit je stoel en loop een stukje.

Daarnaast is het belangrijk om regelmatig je bilspieren in actie te zetten door middel van een stevige work-out. Krachttraining heeft daarbij de voorkeur, waarbij de focus ligt op de billen/heupen. Oefeningen die goed helpen, zijn: hip bridge, hip thrust, lunge en step up. Probeer dit twee keer per week op te nemen in je trainingsschema. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

vier + negentien =